HR og Arbejdsmiljø

Ansættelse og afskedigelse

Klik her

Ferie og fravær

Klik her

Kommunikation

Klik her

Medarbejder-udvikling

Klik her

Hjælp til opgaven

Er du kommet i vildrede om lovgivningen, er du i tvivl om udformningen af stillingsopslag, ansættelsesbeviser m.m., eller mangler du en sparringspartner i det daglige?

 

Landsforeningen af Menighedsråd (LAM) har en Personalekonsulentordning, som Provstiet betaler for at være med i.

 

Det betyder, at du som kontaktperson frit kan få rådgivning og sparring i det daglige. Et par gange om året arrangerer LAM desuden et temabaseret fyraftensmøde lokalt for provstiets kontaktpersoner.

 

LAM kan også hjælpe med konfliktmægling o.lign., men vær opmærksom på, at dette ligger ud over den grundpakke, som Provstiet betaler for, og derfor koster ekstra.

 

Slagelse Provsti er tilknyttet tre faste "personalekonsulenter". Kontakt Provstikontoret, hvis du har brug for kontaktoplysningerne på dem.

For kontaktpersoner

Som arbejdsgiver for kirkens ansatte (med undtagelse af præsterne) er menighedsrådet også offentlige arbejdsgivere og skal derfor udøve "god arbejdsgiveradfærd". Rådets sagsbehandling og afgørelser skal ske i henhold til reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven.

Det er menighedsrådet, der fastsætter de overordnede rammer for personaleledelsen og har ansvaret for at lede kirken og kirkegårdens ansatte i den retning, som menighedsrådet ønsker. Til at varetage denne daglige arbejdsgiverfunktion, inden for de af rådet fastsatte rammer, vælger menighedsrådet en kontaktperson. Kontaktpersonens bemyndigelser skal indgå i en vedtægt for kontaktpersonen, som menighedsrådet udfærdiger.

Kontaktpersonen vælges for et år ad gangen på det konstituerende møde. Der er tre forskellige muligheder for valg af kontaktperson:

  • Kontaktpersonen vælges blandt de valgte medlemmer af menighedsrådet.
  • Valg af kontaktpersonen blandt præst/præsterne.
  • En kombination eller deling af opgaven mellem en præst og et valgt medlem af menighedsrådet.

Alle medarbejdere skal skriftligt underrettes om, hvem der er valgt til kontaktperson.

Lov om Menighedsråd, § 9 stk. 5

"Menighedsrådet vælger af sin midte 1 kontaktperson, der bemyndiges til på rådets vegne at give forskrifter og anvisninger til og modtage henvendelser fra kirkefunktionærerne om tjenstlige forhold. Opgaven som kontaktperson kan efter menighedsrådets beslutning deles mellem en af pastoratets præster og et af de valgte medlemmer."

Kontaktpersonens ansvarsområder

Kontaktpersonens hovedopgave er personaleledelse. Et af formålene med en kontaktperson er, at der skabes en klar ledelses – og arbejdsgang for medarbejderne, så de ikke modtager tjenestelige forskrifter fra flere end én person.​ Det er dig, der på menighedsrådets vegne giver instruktioner og anvisninger til medarbejderne og modtager henvendelser fra medarbejderne om tjenstlige forhold samt spørgsmål af generel karakter.

Henvendelser og spørgsmål til og fra medarbejderne skal altid gå igennem kontaktpersonen, og det skal resten af menighedsrådet respektere. Dette gælder også selvom kontaktpersonen fx ikke er til stede på arbejdspladsen i en konkret situation, hvor et andet menighedsrådsmedlem befinder sig på arbejdspladsen.

Som kontaktperson har du to overordnede opgaver:

  • Du skal holde menighedsrådet orienteret om medarbejderne, og du er personaleleder for medarbejderne.
  • Du har den løbende kontakt med og ansvar som arbejdsgiver i forhold til medarbejderne.

Det vil fremgå af vedtægten for kontaktpersonen, hvilke konkrete opgaver du har over for medarbejderne. Kontaktperson vil ofte stå for at tilrettelægge arbejdet, give instruktioner, modtage og registrere sygemeldinger, barsel, orlov og kurser, udarbejde ferieplaner, afholde MUS-samtaler og personalemøder, videregive tjenstlige forskrifter, lønforhandle, udarbejde ansættelsesbeviser og lignende.

Del opgaven

Kontaktpersonens rolle kan være meget omfattende og kompleks, hvorfor det kan være rart at dele rollen med en anden. Menighedsrådet har dog også mulighed for at give nogle af medarbejderne opgaver eller ledelsesbeføjelser, fx:

  • Ansættelse af en daglig leder (stillingen skal godkendes af menighedsrådet).
  • Ansættelse af en administrationschef (stillingen skal godkendes af Kirkeministeriet).
  • Uddelegering af administrative opgaver som vikaranskaffelse, administration af ferie og fravær, arbejdstidsplanlægning, etc. til den ansatte kordegn.

Det er fortsat menighedsråd og kontaktperson, der har det overordnede ansvar.