Arbejdsmiljø for præster

Arbejdsmiljø er de fysiske, psykiske og sociale faktorer, der påvirker dig i forbindelse med jobbet. Med andre ord er det de relationer og vilkår, som gælder på din arbejdsplads.

Psykiske og sociale faktorer kan fx være dit forhold til menighedsrådet, provsten, kolleger eller andre, du skal samarbejde med. Det kan også være forhold omkring arbejdets organisering, fx balancen mellem ressourcer og krav eller mellem indsats og belønning. Alle disse faktorer er med til at påvirk din trivsel på arbejdspladsen.

Læs mere om arbejdsmiljø på folkekirkenspersonale.dk.

Arbejdspladsmiljøvurdering (APV)
Alle virksomheder med ansatte har pligt til at udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering - i daglig tale kaldet APV.

APV er en kortlægning af arbejdsmiljøet, som følges op af en beskrivelse af problemerne, en handlingsplan og en plan for opfølgning på problemerne.

Der er 2 mål med en APV

  • At følge og overvåge arbejdsmiljøet på en systematisk måde, så I kan opdage problemer i tide og gribe ind, før de bliver alvorlige.
  • At lægge en plan for, hvordan ledelse og præst skal løse de problemer, som APV’en afdækker.
    Hvor tit skal du have udarbejdet en APV?

Din arbejdspladsvurdering skal revideres mindst hvert tredje år. Den skal desuden revideres, hvis der sker ændringer i dit arbejde, arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, og disse ændringer har betydning for dit arbejdsmiljø.

Undersøgelsen sker via et elektronisk APV-spørgeskema. Ved påbegyndelsen af APV-undersøgelsen vil du fra dit stift få fremsendt et link til "Defgo", hvor den elektroniske besvarelse skal ske. Du kan her se en oversigt over de spørgsmål, der er indeholdt i den elektroniske APV-undersøgelse.

Medarbejderudviklingssamtaler (MUS)

Medarbejderudviklingssamtaler er et værktøj til brug mellem medarbejder og arbejdsgiver. Samtalen kan bruges i kompetenceudviklingen for den enkelte ansatte og for arbejdspladsen som helhed.

Minimumskrav til MUS

  • Skal holdes en gang årlig
  • Aftalte udviklingsmål skal være skriftlige
  • Seniorsamtaler skal tilbydes

Det anbefales, at der afholdes en medarbejderudviklingssamtale umiddelbart efter en medarbejders tilbagevenden til arbejdspladsen efter længere tids fravær, f.eks. i forbindelse med barsel.

I værktøjskassen nedenfor kan du finde det forberedelsesskema, vi plejer at bruge i Slagelse Provsti.

Læs mere om MUS på folkekirkenspersonale.dk.